Filmrecensie Arrival: een film die je nog lang blijft achtervolgen

Wie denkt dat films over Aliens per definitie gaan om actie en geweld, is bij Arrival aan het verkeerde adres. Deze film over de mysterieuze invasie door buitenaardse wezens is een sciencefictionfilm die tegelijkertijd ontzettend veel aandacht besteedt aan de persoonlijke ontwikkeling en moeilijkheden van de personages. Dat alles wordt verpakt in een groot mysterie, waardoor Arrival een film is die je nog lang blijft achtervolgen. Benieuwd geworden? Lees dan de recensie van Films 2017.

Arrival werd geregisseerd door Denis Villeneuve, een Canadese regisseur die nog niet echt is doorgebroken in de wereld van de grote budgetfilms. Zijn succes met Arrival belooft veel goeds, en zijn nieuwe project Blade Runner 2049 lijkt ook een grote hit te gaan worden.

Villeneuve creëert een opmerkelijk kalme film over de invasie van aliens, wat op zich al een uitzonderlijk fenomeen is. De intelligente taalkundige Louise Banks (gespeeld door Amy Adams die bekendheid kreeg door prachtige rollen in onder andere Big Eyes en American Hustle) wordt opgeroepen om de taal van de buitenaardse wezens te ontcijferen, om zo te achterhalen wat hun doel op aarde is. Ondertussen lopen de spanningen op tussen verschillende wereldleiders, die ieder te maken hebben met een eigen ruimteschip in hun land maar tegelijkertijd niets willen prijsgeven over hun eigen ontdekkingen.

arrival filmrecensie

Het plot van Arrival is geen aaneenschakeling van grote actiescènes. De film is juist gevuld met rust en kalmte, wat de ontmoeting met de Aliens alleen maar ijzingwekkender maakt. Het mysterie van hun komst ontrafelt zich op een langzaam tempo, maar Arrival verveelt nooit. De film is gevuld met prachtige scènes waarin de relatie tussen de mens en de buitenaardse wezens langzaam maar zeker verbetert. Het verhaal van Arrival is zeker niet revolutionair te noemen, maar de manier waarop dit verhaal op beeld is gebracht door Denis Villeneuve is wel uitzonderlijk. Met prachtige vergezichten en subtiele veranderingen in de atmosfeer weet de regisseur je vanaf het eerste moment al te laten voelen dat deze film anders is. Voeg daar een cast aan toe met grote namen zoals onder andere Jeremy Renner (bekend van Wind River) en natuurlijk hoofdrolspeelster Amy Adams, en je hebt een film over buitenaardse wezens zoals je hem nog nooit gezien hebt.

arrival film afbeelding

Arrival beweegt traag, maar de ontrafelingen in deze film zijn het wachten helemaal waard. Misschien is het verhaal niet groots en meeslepend, maar de thema’s die de film aanstipt zijn universeel en vandaag de dag zeker toepasbaar. Arrival is een film over buitenaardse wezens zoals deze nog nooit eerder is gemaakt. Hierdoor kan het verhaal wat tegenvallen voor liefhebbers van actiefilms, maar tegelijkertijd is de film een mooie verrassing voor iedereen die normaal gesproken niet veel heeft met science fiction. Je zou kunnen zeggen dat Arrival een andere taal spreekt dan andere films over buitenaardse wezens, maar gezien de thema’s in deze film is dat alleen maar treffend.

arrival filmrecensie nieuw

Fan van films? Kijk dan op Films 2017, voor een totaaloverzicht van de beste films van 2017, gebaseerd op populariteit.

Laat hieronder een reactie achter