Filmrecensie Logan: held tegen wil en dank

In deze voorlopig laatste film uit de steeds groter wordende X-men franchise zien we twee van de meest iconische karakters terug.

logan 3

Het is 2029 en Logan, gespeeld door Hugh Jackman, is een oudere, verbitterde man geworden. Hij voorziet in levensonderhoud door mensen in Las Vegas en omgeving rond te rijden in een limousine, maar woont net over de grens in Mexico. De reden daarvoor is dat hij daar professor X, Charles Xavier, gespeeld door Patrick Stewart, schuilhoudt. Een deel van de verdiensten van Logan gaan op aan medicijnen om te voorkomen dat het geniale en gemuteerde brein van de nu 90-jarige professor X op tilt slaat met verschrikkelijke gevolgen van dien. Sinds dat een keertje is gebeurd, met de nodige slachtoffers, heeft Logan zich over hem ontfermd.

Om een of andere reden worden er geen mutanten meer op natuurlijke wijze geboren, maar dat neemt niet weg dat er een bijzonder kwaadaardige wetenschapper is, die dit op kunstmatige wijze probeert te bewerkstelligen. Een aantal van die jonge kinderen weet echter te ontsnappen en een meisje komt via via in contact met Logan. Zij blijkt dezelfde eigenschappen te hebben als Logan en voortgekomen uit zijn DNA.
Met de nodige tegenstand, inclusief een gewetenloze nieuwe versie van Logan zelf, wordt een reis naar de Canadese grens ondernomen in de hoop te ontsnappen aan deze wetenschapper.

logan 2

De IMDb-score voor deze film is 8,4 en dat is uitzonderlijk hoog. Het is een goed gemaakte film met twee belangrijke karakters uit de X-men serie in de hoofdrol. Hoewel Professor X in eerdere versies al het leven heeft gelaten, is zijn bestaan hier mogelijk door veranderingen van tijdlijnen, veroorzaakt door Logan zelf. Het schijnt tegenwoordig een trend te zijn met de tijd te rommelen in film- en televisieseries om allerlei populaire personen terug te halen. Je voelt echter vanaf het begin van de film, dat tenminste een van de hoofdrolspelers in deze film definitief zijn einde vindt.
Charles is 90 en lijdt aan Alzheimer, de mutantenversie, en Logan herstelt nog maar langzaam en soms helemaal niet meer en begint eindelijk het dodelijke effect van adamantium te merken.

logan 4

We zijn ooit begonnen met de X-men serie met mutanten als volwassenen, die de nodige avonturen beleefden in een wereld waar velen moeite hebben met het anders zijn van andere mensen. Daarna zijn we naar het verleden gegaan en hebben kennis gemaakt met de beginjaren van de mutanten. In Logan doen we een stapje naar de toekomst. Het is een einde van de oude generatie, waarbij overigens niet helemaal duidelijk is waarom er geen mutanten meer worden geboren; en het begin van een nieuwe, waarbij een aantal kunstmatig gecreëerde kindmutanten weet te ontsnappen.

Het zal niemand verwonderen dat dat kleine groepje een voortzetting van deze immens populaire franchise kan betekenen, maar de toekomst zal ons dat leren. De fans zullen er ongetwijfeld naar uitkijken.

Op deze pagina vind je een lijst van meest populaire films uit het jaar 2017. Ze zijn overigens niet gesorteerd op het waarderingscijfer, maar op het aantal mensen dat gestemd heeft voor een score, en dat is precies wat populariteit betekent.
Het waarderingscijfer is een gemiddelde en geeft een indicatie van de kwaliteit van de film, maar of jij een film wel of niet goed vindt, hangt helemaal af van je eigen smaak.

In deze voorlopig laatste film uit de steeds groter wordende X-men franchise zien we twee van de meest iconische karakters terug. Het is 2029 en Logan, gespeeld door Hugh Jackman, is een oudere, verbitterde man geworden. Hij voorziet in levensonderhoud door mensen in Las Vegas en omgeving rond te rijden in een limousine, maar woont net over de grens in Mexico. De reden daarvoor is dat hij daar professor X, Charles Xavier, gespeeld door Patrick Stewart, schuilhoudt. Een deel van de verdiensten van Logan gaan op aan medicijnen om te voorkomen dat het geniale en gemuteerde brein van de nu…

Review Overview

8,4

Beoordeling: De IMDb-score voor deze film is 8,4 en dat is uitzonderlijk hoog. Het is een goed gemaakte film met twee belangrijke karakters uit de X-men serie in de hoofdrol.